وبلاگ - آخرین اخبار
مراقبت از شنوایی

مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی در سالمندان

در همین ابتدا باید بگوییم که تعداد سالمندانی که دچار کم‌ شنوایی می‌شوند؛ زیاد است، و این تعداد رو به پیشرفت است. ازین جهت در این مطلب به بررسی مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی در سالمندان می پردازیم. تعداد بزرگسالانی که برای مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی به مساعدت نیاز دارند، خیلی زیاد است. مسئولیت پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان کم شنوایی و مشکلات وابسته آن برعهده ادیولوژیست ها است. و آنها باید در حیطه های صلاحیت، آموزش و تجربه به فعالیت بپردازند. و برترین رفاه فردی را برای بیمار به وجود بیاورند.

کم شنوایی در سالمندان | پیرگوشی

علائم و نشانه های پیرگوشی یا کم شنوایی در سنین بالا متفاوت می باشند. در بیشتر سالمندان، کم شنوایی بصورت تدریجی رخ می دهد؛ و در طول مدت ۱۵ تا ۲۰ سال قبل از نیاز به اقدام اصلاحی ، پیشرفت کرده است. کم شنوایی که با افزایش سن و طی این پروسه شکل می گیرد، به طور معمول دائمی، دوطرفه و حسی عصبی است. با توجه به گزارشات می توان گفت، که مردان در ابتدا توانایی شنیدن فرکانس های بالا را ازدست می دهند؛ و زنان برعکس مردان، در فرکانس های پایین دچار کم شنوایی می شوند.

در سایت تهران صفیر با انواع سمعک از جمله سمعک فوناک بیشتر آشنا شوید.

اثرات عدم مدیریت کم شنوایی و مراقبت از شنوایی

اثرات کم شنوایی ایجاد شده در بزرگسالان به صورت فیلتری روی سیگنال های ورودی شنوایی اعمال می شود. و این وضعیت تاثیر واضحی در درک گفتار رومزه دارد. کم‌شنوایی در فرکانس های بالای شیب‌دار، برای بزرگسالان مشکلات تشخیص و تمایز بین واج‌ها را ایجاد می‌کند. در نتیجه این مشکل، نامفهوم شدن کلی کلمات پیش می آید. و این مشکل با گذشت زمان، به دلیل تحلیل فیزیولوژیک طبیعی کل سیستم شنوایی، افزایش می‌یابد. در همان حال که فرد دچار این مشکلات شده است، اینطور بیان می کند، که می تواند بشنود اما نمی تواند پیام های گفتاری را درک کند. مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی

تاثیر عوامل غیرشنیداری بر کم شنوایی

علاوه بر عوامل ژنتیکی یا بیولوژیکی، عوامل غیرشنیداری (مثل سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خصوصیات فردی) مواردی هستند، که روی اثرفردی کم شنوایی تاثیرمی گذارند. بطور بالقوه کیفیت زندگی افراد با کم شنوایی رابطه مستقیم دارد. چرا که کم شنوایی می تواند باعث  به وجود آمدن مشکلات ارتباطی شود، و مشکلات ارتباطی بر کیفیت زندگی اثرگذار است. کم شنوایی به خصوص هنگامی که عمیق و شدید باشد؛ تاثیر مخرب و وسیعی روی سلامت جسمی، آسایش عاطفی وروانی، حدت ذهنی ارتباط اجتماعی، روابط خانوادگی، عزت نفس و روی عملکرد کاری یا استخدام افراد دارد.

مدیریت موفق کم شنوایی و مراقبت از شنوایی

استفاده از سمعک ، تجهیزات قابل کاشت در گوش، و وسایل کمک شنیداری و همچنین شرکت در برنامه های توانبخشی (AR) کم شنوایی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. و در نتیجه اثرات منفی کم شنوایی در زندگی روزمره کم می شود؛ و کیفیت سطح زندگی پایین نمی آید. برای افراد کم شنوا، خودکفایی در زندگی روزمره تا حد زیادی به مراقبت از شنوایی و مدیریت موفق کم شنوایی آنها بستگی دارد. برای برقراری ارتباط آسان، موثر و کارآمد با دیگران، برنامه های AR ویژه بزرگسالان به کمک آنها میآید.

مراقبت از شنوایی سالمندان و بزرگسالان

برنامه های توانبخشی به طور معمول شامل تشخیص وارزیابی مشکلات شنوایی، غربالگری بینایی، مشاوره وارجاع می باشد. شرکت کنندگان درطول این‌ها اطلاعاتی درمورد کم‌شنوایی و روش‌های درمانی دارویی،جراحی ویا درمان‌های پروتزی برای رفع مشکلات شنوایی کسب می‌کنند. در این برنامه ها، ارزیابی بیمار و گزارش های کاملی در مورد او تهیه می شود؛ این روند به کاربران سمعک های حسی کمک می کند، که بتوانند به طور موثر و مطلوب از سمعک ها استفاده کنند.

مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی در سالمندان

مشکلات رایج کم شنوایی مثل وزوز گوش سالمندان

مشکلات دیگر بزرگسالان و سالمندان مثل وزوز گوش و اختلال تعادل ممکن است، حداقل در بخشی از پروسه مدیریت و مراقبت از شنوایی ادیولوژیک اتفاق بیفتد.  هرچند بیشتر این افراد گزارش هایی مثل زنگ زدن، همهمه و صداهایی در حین فعالیت های روزانه می دهند. علاوه بر وزوز، اختلال تعادل و سرگیجه نیز از جمله علائمی هستند؛ که بزرگسالان دارای کم شنوایی به آن دچار می شوند. حدود یک سوم از سالمندان ۶۰ سال و بالاتر دارای بیماری dizziness هستند. شیوع این بیماری با افزایش سن بیشتر می شود، و در زنان نیز بیشتر از مردان دیده می شود.

اهمیت مدیریت کم شنوایی و مراقبت از شنوایی در سالمندان

دانستی های برند سمعک استارکی

اهمیت مدیریت کم شنوایی و مراقبت از شنوایی در سالمندان

با اینکه مشکلات شنوایی برای بیشتر افراد بزرگسال و سالمند به وجود می آید؛ اما تعداد کمی از آنها برای مدیریت آن اقدامی انجام می دهند. به عنوان مثال، تقویت کننده مانند سمعک یکی از مرسوم ترین روش ها برای مراقبت از شنوایی و مدیریت کم شنوایی است. اما تنها کمتر ۲۰ درصد از بزرگسالانی که این ابزار برای آنها مفید است؛ آن را خریداری می کنند. درجه کم شنوایی، سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و وضعیت شغلی فرد از عواملی هستند؛ که هرکدام به تنهایی یا به صورت ترکیبی روی چگونگی کم‌شنوایی فرد، اثر می گذارند.

برای کسب اطلاع از انواع سمک گوش از جمله سمعک حلزونی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.

کم شنوایی در سالمندان

نتایج تحقیقات در مورد کم شنوایی سالمندان بر روی رفتار افراد کم شنوا را در ادامه مقاله مراقبت از شنوایی توضیح می دهیم.

نظریه منزوی شدن افراد کم شنوا

به عقیده Arlinger احتمال منزوی شدن فرد کم شنوا وجود دارد؛ چرا که برای برقراری ارتباط موفق با او در هنگام صحبت کردن باید کلمات به صورت شمرده بیان شود، و همچنین از نشانه های بینایی برای فهم راحت موضوع استفاده کرد. به همین دلیل برخی از افرادکم شنوا از فعالیت های روزمره و باارزش کناره گیری می کنند؛ و پس از مدتی تحریکات ذهنی آنها نیز کاهش می یابد.

تحقیقات در رابطه با انکار کم شنوایی سالمندان

Hallberg در مطالعه ای که بر روی اثرات کم شنوایی بر روی خانواده انجام داد، به این نتیجه رسید؛ که برخی از افراد کم شنوا برای حفظ حالت عادی روابط خانوادگی، شدت کم شنوایی خود را انکار می کنند. و به همین دلیل به مراقبت از شنوایی بیشتری از طرف خانواده نیاز دارند. در کم شنوایان ممکن است احساس وابستگی زیادی به دیگران پیش آید؛ و همین احساس وابستگی، در نظر آنها مقام اجتماعی شان را کم کند.

تاثیر کم شنوایی در روابط افراد

در نتایج تحقیقات Morgan و Jones آمده است، که برخی از بزرگسالان دلیل ازدواج ناموفق خود را کم شنوایی ذکر کرده اند. اثرات کم شنوایی درمان نشده را نیز نباید نادیده گرفت. در مقایسه بزرگسالانی که از سمعک استفاده می کنند، با بزرگسالانی که از تقویت کننده و یا سمعک استفاده نکرده اند، این نتیجه گرفته شده است؛ که بزرگسالان درمان نشده بسیار بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب، نگرانی، عصابانیت و پارانویا قرار می گیرند.

مقایسه زنان و مردان کم شنوا و روابط بین آنها

Garestecki و Erler در مطالعات خود به این نتایج رسیدند، که زنان کم شنوای درمان نشده نسبت به زنان و مردانی که از سمعک و تقویت کننده استفاده می کنند، و حتی نسبت به مردانی که کم شنوایی خود را درمان نکرده اند؛ از سازگاری فردی ضعیف تری در رابطه با کم شنوایی برخوردارند. جالب است که افراد بسیار زیادی گفته اند، هنگامی که مخاطب آنها از سمعک و تقویت کننده استفاده می کند، روابط آنها و وضعیت عاطفی شان بهبود می یابد. و احساس ناامیدی، عصبانیت و آزردگی مخاطب آنها کاهش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سمعک و قیمت سمعک می توانید به  مقالات سایت تهران صفیر رجوع کنید.

اهمیت مسائل مالی در  کم شنوایی

در نهایت باید مسائل مالی را نیز درنظر گرفت. قبلا گفته شد، که طبق تحقیقات Kochkin سالیانه ۱۲۲ میلیارد دلار از درآمدها در آمریکا صرف کم شنوایی های درمان نشده می شود.  لذا استفاده ازسمعک وتقویت کننده و درمان کم‌شنوایی در مراقبت از شنوایی برای افراد و البته برای دولت بسیار پراهمیت می‌باشد.

در سایت تهران صفیر برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندهای گوناگون، مقالات جامعی نوشته شده است. به عنوان مثال می توانید مقاله سمعک ویدکس را مطالعه نمایید.

پرسش های رایج درباره مراقبت از شنوایی

به مرور زمان و با کهولت سن مشکلاتی در عملکرد ارگان های مختلف بدن بوجود می آید که یکی از مهم ترین آنها اختلال در شنوایی و مشکلاتی است که برای سیستم گوش بوجود می آید. آشنایی با انواع مشکلات و همچنین راهکار آنها می تواند علاوه بر جلوگیری از بروز آن موجب درمان سریع تر شود در ادامه به مهمترین سوالات در زمینه مسائل شنوایی در سالمندان خواهیم پرداخت.

چگونه از شنوایی مراقبت کنیم؟

حس شنوایی یکی از حواس مهم انسان است که برای رشد گفتار و زبان ضروری است. مراقبت از شنوایی، با انجام ندادن برخی فعالیت ها انجام می گیرد از جمله : در معرض صدای بلند قرار نگرفتن، استفاده نکردن از داروهای سمی گوش، درمان سریع هنگام عفونت گوش و … .

آیا استفاده از هدفون باعث آسیب شنوایی می شود؟

استفاده از وسایل صوتی اگر با شدت بالا باشد قطعا باعث آسیب شنوایی غیر قابل بازگشت می شود لذا توصیه می شود اگر از این وسایل استفاده می کنید با شدت پایین گوش کنید.

اگر در محیط های پر سرو صدا باشیم برای حفاظت از شنوایی چکار کنیم؟

یکی از بیشترین آسیب و مشکلات کم شنوایی به علت این است که افراد در محیط پر سرو صدا قرار دارند در چنین مواقعی لازم است که حتما از محافظ های شنوایی مانند قالب ضد صوت استفاده شود.

آیا اگر کم شنوایی اتفاق بیفتد با گذر زمان بهبود می یابد؟

متاسفانه خیر. کم شنوایی اگر ناشی از آسیب به حلزون یا عصب گوش باشد دائمی و برگشت ناپذیر است لذا مراقبت از شنوایی نسبت به دیگر حواس اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

چند وقت یک بار، لازم است تست شنوایی انجام شود؟

اگر مشکل شنوایی وجود نداشته باشد سالی یک بار بهتر است ارزیابی شنوایی انجام شود اما اگر سابقه ارثی کم شنوایی وجود داشته باشد لازم است هر شش ماه یکبار، تست شنوایی صورت گیرد.

آیا استفاده از سمعک برای افراد کم شنوا مفید است؟

سمعک با برطرف کردن کم شنوایی مشکل نشنیدن یا کم شنیدن را برطرف می کند و همچنین اینکه یکی از فایده اصلی آن این است با پویا نگهداشتن سیستم اعصاب شنوایی از پیشرفت کم شنوایی جلوگیری می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat