وبلاگ - آخرین اخبار
علت کم شنوایی گوش

علائم کم شنوایی گوش و علت آن

بسیاری از افراد با توجه به اینکه از علائم و علت کم شنوایی گوش خود آگاهی دارند نسبت به آن کم توجه و یا بی توجهی می کنند. حس شنوایی یکی از مهم ترین و ضروری ترین حواس انسان است که به وسیله ی آن انواع اصوات ها را دریافت کرده و می تواند با دیگر اشخاص تعاملات اجتماعی برقرار کند. حال اگر سیستم شنوایی افراد به هر دلیلی دچار اختلالِ عملکردی شود می تواند تغییرات ناخوشایندی در عرصه های مختلف زندگی او پدید آورد. کم شنوایی می تواند موجب کاهش سطح اعتماد به نفس، انزوا، گوشه گیری و غیره شود. در سایت تهران صفیر به معرفی برندهای گوناکون سمعک و مشخصات آن ها و همچنین قیمت سمعک های مختلف پرداخته ایم.

به محض احساس کم شنوایی ناگهانی در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. این شرایط اورژانسی است.

علائم کم شنوایی گوش و علت آن

کم شنوایی از هر نوعی که باشد به این معنی است که نسبت به افراد سالم شنوایی کمتری وجود دارد و لذا در شنیدن اصوات و گفتار دچار مشکل می شوند. برای درک بهتر اینکه بدانیم علائم کم شنوایی کدامند در ادامه به مهمترین این نشانه ها اشاره می شود:

  • وزوز و صدای زنگ در گوش و یا در سر به صورت یک یا دوطرفه
  • درخواست تکرار گفته ها توسط شما از مخاطب
  • استفاده از رسانه های جمعی (تلویزیون، رادیو) با صدای بلند
  • مشکلات شنیداری در زمان استفاده از موبایل و گوشی تلفن
  • عدم تشخیص و درک گفتار اشخاص خصوصا در جاهای شلوغ
  • بروز مشکلات در مکان های پُر سرو صدا مثل سینما، مهمانی و مراکز تفریحی
  • احتیاج به لب خوانی برای درک گفتار دیگران بویژه در مکان های پرجمعیت
  • بروز مشکل در زمان صحبت کردن با افرادی که با شما فاصله دارند
  • برای درک صحبت های افراد باید به خود فشار بیاورید.
  • درخواست تکرار گفتار از افراد دیگر برای انتقال پیام
  • از یاد رفتن برخی صداها مثل صدای باران و یا پرندگان و غیره

تجویز انواع سمعک

مشخصات انواع برندهای سمعک نامریی را ما در سایت تهران صفیر قرار داده ایم؛ درادامه می خواهیم درباره سمعک یونیترون ببیشتر بدانیم.

علائم و علت کم شنوایی گوش در نوزادان

کودکان کم شنوا به وسیله صداهایی با شدت کم، آرام نمی گیرند. نسبت به صدای اطرافیان واکنش طبیعی نشان نمی دهند. نداشتن عکس العمل و واکنش نسبت به صداهای بلند از علائم کم شنوایی در نوزادان و یا حتی کودکان محسوب می شود. در نوزادان کم شنوا توانایی تقلید صدا را تا ۶ ماهگی ندارند و در برابر صداهایِ اسباب بازی (سوت سوتک، جغجغه و غیره) هیج واکنشی ندارند. همچنین اینکه از بارزترین این علامت ها این است که با صدا کردن توسط اسم خود عکس العمل ندارند.

دلایل و علت کم شنوایی گوش

در کنار علائم کم شنوایی، یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن هر فردی که درگیر با این مسئله است این است که علت کم شنوایی چیست و چرا برخی از افراد دچار کم شنوایی می شوند و برخی نیز مبرا از این اختلال هستند. به طور کلی دلایل کم شنوایی هم می تواند مادرزادی و ارثی باشد و هم اینکه به صورت اکتسابی برای هر کسی اتفاق بیفتد. در ادامه به مواردی از انواع علل کم شنوایی گوش می پردازیم.

ژنتیک و عامل مادرزادی

افت شنوایی مادرزادی به اختلال در سیستم شنوایی در زمان تولد نوزاد می گویند. لازم است بدانید که حدود ۹۰% این نوزادان از پدر و مادر بدون مشکلات شنوایی به دنیا می آیند. چیزی حدود ۲۵ مورد از ژن هایی که باعث بروز عارضه کم شنوایی و علل کم شنوایی می شود شناسایی شده اند. بیماری های مانند: سیفلیس، سرخچه، توکسوپلاسموز و سیتومگالوویروس باعث ابتلای کودک به افت شنوایی  می شوند.

تاثیر استفاده از  برخی داروها

یکی دیگر از موارد علت کم شنوایی گوش استفاده از برخی از داروها برای درمان مانند: انواع عفونت، سرطان و بیماری های قلبی باعث ایجاد نقص ها و اختلالاتی در سیستم شنوایی افراد شده و افت شنوایی را در پی دارد. مصرف این دارو ها و همچنین استفاده از مواد افیونی صنعتی باعث آسیب، ایجاد صدای زنگ و وزوز کردن گوش می شود. یکی از علائم کم شنوایی رایج ناشی از مصرف داروها، وزوز یا تینیتوس گوش هست که در صورت ایجاد شدن آن باید نسبت به قطع یا جایگزین کردن آن اقدام شود.

ضربه به سرو گوش

در بعضی مواقع اصابت ضربه به سر باعث آسیب رساندن به عصب های حس موجود در سر و گوش می شود. همچنین ضربه به گوش باعث آسیب به استخوانچه گوش شده و مانع رسیدن اصوات محیط به داخل گوش می شود. زاویه و شدت ضربه وارد می تواند علائم کم شنوایی متفاوتی داشته باشد. گاه این ضربه ها باعث قطعی عصب شنوایی و ناشنوایی کامل می گردد.

محصول سمعک ویدکس

عفونت گوش میانی

التهاب یا عفونت گوش میانی جزء شایع ترین عفونت ها در میان بزرگسالان و کودکان است. که این عفونت افت شنوایی و آسیب به سیسستم شنوایی را در پی دارد. در صورتیکه کم شنوایی به علت عفونت ایجاد شود مشکل انتقالی است و با دارو یا جراحی قابل درمان است. بعد از دوره درمان علائم کم شنوایی از بین می رود.

سر و صدا

در مجاورت و یا گوش دادن به صداهایی با فرکانس بلند حتی در بازه زمانی کوتاه مانند گوش دادن به موسیقی (با هندزفری و هدفون)، سینما، استادیوم های ورزشی، کنسرت و غیره که صداهای با شدت زیاد قرار بگیرد باعث ایجاد وزوز و صدمه زدن به سیستم شنوایی می شود.

افزایش سن

افزایش سن در افراد می تواند باعث بروز کم شنوایی در افراد شود. معمولاً درصد کمی از این افراد در رنج سنی بین ۶۵ تا ۷۵ مبتلا به کم شنوایی هستند. همچنین نیمی از افراد ۷۵ سال و بیشتر دچار عدم شنوایی می شوند. که به این کم شنوایی ناشی از افزایش سن، پیرگوشی می گویند. برای آشنایی با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک فوناک … می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.

سخن پایانی

کم شنوایی اگر اتفاق بیفتد باید فورا برای درمان آن اقدام کرد. اگر کم شنوایی به خاطر عفونت باشد با دارو درمانی بهبود می یابد اما اگر کم شنوایی از نوع حسی_عصبی باشد برای درمان آن اگر سن کم باشد باید از کاشت حلزون گوش استفاده کرد و اگر کم شنوایی و نا ناشنوایی وجود داشته باشد باید از سمعک استفاده کرد.

خوب بشنوید خوب زندگی کنید

سمعک تهران صفیر

دکتر ولدبیگی

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat