وبلاگ - آخرین اخبار
درباره سمعک

درباره سمعک و تکنولوژی های گوناگون آن چه می دانید؟

در این مقاله قصد داریم درباره سمعک و تکنولوژی های گوناگون آن صحبت کنیم. سمعک ها وسایل الکترونیکی پیشرفته ای هستند؛ که به فرد کم شنوا یا ناشنوا کمک می کند، در زندگی خود ارتباط بهتری با خانواده، اطرافیان، دوستان و همکاران داشته باشد. این ارتباط خوب و موثر حتی شامل محیط اطراف نیز می شود. چراکه انسان در طول روز صداهای مختلفی را از محیط اطراف دریافت می کند؛ و دریافت این صداها به کمک سمعک می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. این وسایل اکترونیکی از لحاظ ظاهر، اندازه، تکنولوژی انواع مختلفی دارند. یک انتخاب درست بر اساس همه جوانب سمعک می تواند؛ احساس رضایت بیشتری در فرد استفاده کننده پدید آورد. در این مقاله سعی داریم که انواع تکنولوژی سمعک ها را بررسی کنیم. تا شما عزیزان بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و مهمتر اینکه از انتخاب خود راضی بمانید.

تکنولوژی و نوع مدارهای بکار رفته در سمعک ها، این دستگاه ها را در گروه های مختلف آنالوگ، دیجیتال، هوشمند و فرا هوشمند (وایرلس) دسته بندی می کنند. در گذشته سمعک ها به وسیله باتری های بزرگ و لوله های وکیوم کار می کردند، اما امروزه این دستگاه ها به کمک میکروچیپ ها، محاسبات کامپیوتری و پردازش های دیجیتالی را بر روی صدا اعمال می کنند. برای آشنایی با سمعک اینترتون به بخش مقالات مراجعه نمایید.

سمعک آنالوگ ابتدایی ترین انواع تکنولوژی سمعک ها

این سمعک ها را می توان به عنوان اولین نوع وسایلی که به افراد کم شنوا کمک کرد تا به شنوایی بهتری برسند؛ معرفی کرد. و تقریبا کمتر کسی، امروزه از این نوع سمعک استفاده می کند. در پردازش آنالوگ، میکروفن حرکت هوا و صوت ها را به یک جریان پیچیده الکتریکی اما همسان تبدیل می کند. آمپلی فایر وظیفه تقویت صداها را برعهده دارد. پس از آن به وسیله رسیور یا بلندگو صدا به فرد ارائه می شود.

فرد استفاده کننده می تواند به وسیله دکمه ای که در روی سمعک قرار دارد، صدا را افزایش یا کاهش دهد. اما مسئله ای که وجود دارد، در هنگام افزایش صدا، تمام صداها مثل صداهای محیط و حتی صداهای مزاحم نیز افزایش داده می شوند. یعنی دستگاه نمی تواند تفکیکی بر روی صداها و فرکانس ها اعمال کند. در نتیجه هنگامی که فرد در مکان های شلوغ و پر سرو صدا قرار بگیرد، دریافت تمام صداها آنهم در حالت تقویت آزاردهنده می شود. و عملا امکان استفاده از سمعک نمی باشد.

نکته دیگر درباره سمعک و افت شنوایی اینکه کم شنوایی در تمام افراد به یک شکل نیست. برخی از افراد در شنیدن فرکانس های بم و برخی در شنیدن فرکانس های زیر مشکل دارند. حال اگر سمعک تمام صداها با تمام فرکانس ها را به یک شدت افزایش دهد؛ صداهای دریافتی یا خیلی بلند یا خیلی کم و غیرقابل فهم می شوند.

حتما تا به حال نحوه کارکرد دستگاه فتوکپی را دیده اید؛ سمعک آنالوگ مانند یک دستگاه کپی عمل کرده؛ و یک تصویر کلی از صداهای دریافت شده به فرد می دهد. به عبارتی این مکانیسم مانند تهیه یک کپی از کپی قبلی می باشد؛ و کاملا روشن است که کیفیت در کپی دوم کمتر می شود. به همین دلیل با طی این مکانسیم فرد صداها را با کیفیت مطلوبی دریافت نخواهد کرد.

درباره سمعک و تکنولوژی های گوناگون آن

برخی مزایای سمعک آنالوگ

  •  ارزان تر بودن
  •  قابلیت برنامه ریزی در محیط های مختلف و همچنین سطوح مختلف صدا برای برخی از این دستگاه ها
  •  بلند تر کردن صدا (اما بین انواع مختلف صدا تمایز ایجاد نمی کند)
  • بعضی از مدل های آنها، از سمعک های دیجیتال قویتر هستند
  • طول عمر بیشتر باتری
  •  تعمیرات ساده تر و کم هزینه تر
  •  از آنجا که ممکن است گوش فرد به سمعک های آنالوگ عادت کند؛ برخی افراد که مدت زیادی از این نوع سمعک استفاده کرده اند، آنها را به نوع دیجیتال ترجیح می دهند.

معایب سمعک آنالوگ

  •  ظاهر نسبتا بزرگ
  • برای افراد کم شنوا ممکن است تنظیمات بخوبی اعمال نشود.
  • تمام صدا ها حتی صداهای مزاحم تقویت و بلند می شوند.
  • ممکن است خروجی سمعک کنترل نشود و توسط ترومای صوتی به شنوایی فرد آسیب بزند.
  • عدم قابلیت اتصال به کامپیوتر و تنظیم و اصلاح

سمعک دیجیتال

دومین نسل سمعک ها نوع دیجیتالی آن هستند. که نسبت به آنالوگ پیشرفته تر و کارآمدتر می باشند. در سمعک دیجیتال اصوات دریافتی، به یکسری اعداد کدبندی شده، تبدیل می شود؛ که در هر زمان بلندی و شدت آن متغییر است. در روش دیجیتال صداها با دقت بیشتر و تمرکز بر جزئیات پردازش می شوند. مدارهای پردازشی مخصوصی در این سمعک ها وجود دارد؛ همچنین تعداد کانال ها و باندهای استفاده شده در این دستگاه ها بیشتر است. و این خصوصیت به ادیولوژیست این امکان را می دهد؛ که تنظیمات بهتری را روی دستگاه اعمال کند.

در مثال دستگاه کپی برای سمعک دیجیتال باید گفت، که انگار یک کپی مجدد از روی اسکن فایل اصلی تهیه می شود. در نتیجه کیفیت صدا بسیار بالاتر بوده و فرد گیرنده صدای مطلوب تری را دریافت می کند. در این دستگاه ها می توان چندین بار بدون اینکه کیفیت پایین بیاید، صدای دیجیتال را تکرار کرد. امکان تشخیص بین صداهای محیطی و گفتار برای این نوع سمعک ها وجود دارد؛ بنابراین این دستگاه ها می توانند، صداهای مزاحم را حذف کنند و علاوه بر آن گفتار را تقویت کنند که درک بهتری از گفتار برای فرد استفاده کننده ایجاد شود.

درباره سمعک دیجیتال

مزایای سمعک دیجیتال

  •  تبدیل اصوات دریافتی به سیگنال های الکتریکی
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و تنظیم دستگاه
  • امکان برنامه ریزی بر روی سمعک
  • تشخیص صداهای محیطی و گفتار
  • حذف دیجیتالی فیدبک
  • داشتن حالت های مختلف شنیداری در حافظه سمعک برای محیط های مختلف
  • امکان تمرکز بیشتر بر روی گفتار با استفاده از میکروفن های جهت دار
  • انعطاف پذیری بالا
  • مجهز بودن برخی از سمعک های دیجیتال به تکنولوژی بیسیم

معایب سمعک دیجیتال

  • گران تر بودن آنها در مقایسه با سمعک های آنالوگ
  • در محیط های مختلف امکان تغییر پارامترهای کلاسیک صدا وجود ندارد.

سمعک هوشمند

درباره سمعک های هوشمند باید بگوییم که علاوه بر پردازش دیجیتالی پیشرفته صداهای دریافتی، امکان ذخیره و نگهداری داده‌ها نیز وجود دارد. این داده ها شامل نحوه استفاده کاربر از سمعک در محیط های مختلف می باشد. پس از یک تا دو هفته، ذخیره سازی داده ها بر روی دستگاه، تنظیمات مورد نیاز کاربر بصورت خودکار سنجیده می شود. و بر روی دستگاه اعمال می گردد. از آن پس با ورود فرد به هر محیطی، مکانیسم سمعک شروع به شناسایی محیط اکوستیکی کرده؛ و تنظیمات مربوط به آن محیط را به طور خودکار اعمال می کند.

در این مرحله الگوریتم های دقیق و پیشرفته سمعک، محاسبات و سریعی را انجام می دهند، و درک گفتار در آن محیط را به حداکثر می رسانند. به دلیل اینکه این سمعک ها، سطح مطلوب صوتی و میزان تقویت صوت ها برای فرد استفاده کننده را یادمی گیرند، به آنها سمعک هوشمند می گویند. از دیگر قابلیت های این گونه از سمعک ها تنظیم آنها با کامپیوتر است. که وجود کانال ها و باند های متعدد این تنظیمات را آسان تر و پیشرفته تر می سازد. سیستم ردیاب گفتار، همزمان با تقویت گفتار به کنترل و حذف صوت های مزاحم می پردازد. و استفاده از سمعک را برای فرد استفاده کننده ایده آل و لذت بخش می کند.

امروزه تکنولوژی بیسیم (وایرلس) نیز در سمعک های هوشمند استفاده می شود. که از بروزترین انواع تکنولوژی سمعک ها می باشد. این تکنولوژی قابلیت اتصال با وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ، تلفن، تلویزیون و … را فراهم می کند. سمعک های هوشمند برای انواع مختلف کم شنوایی کاربرد دارد. و در اندازه های مختلف نامرئی، داخل گوشی و پشت گوشی وجود دارد؛ که خوشبختانه شنوایی از طریق دستگاه را تا حد زیادی به شنوایی طبیعی نزدیک کرده است. می توانید قیمت سمعک  نامرئی هوشمند را در سایت تهران صفیر بیابید.

درباره سمعک هوشمند

مزایای سمعک هوشمند

  • تکنولوژی در سمعک های پییشرفته
  • تشخیص گفتار از اصوات مزاحم و حذف صوت های مزاحم
  • مکانیسم میکروفن های چندگانه جهت دار (امکان دریافت صدا از تمام جهات را فراهم می کند)
  • مدارهای الکتریکی ضد سوت بسیار هوشمند
  • مکانیسم ردیاب نویز
  • برنامه ریزی های مختلف و امکان ذخیره و نگهداری برنامه ها بر حسب نیاز افراد کم شنوا

معایب سمعک هوشمند

  • قیمت بالا

سمعک فرا هوشمند آخرین تکنولوژی سمعک ها

نسل جدید درباره سمعک های هوشمند، سمعک های فرا هوشمند یا فوق هوشمند می باشند. واضح و روشن است که باید امکانات و ویژگی های این سمعک ها بیشتر از نسل قبلی خود باشد. از برجسته ترین امکانات در این نوع سمعک ها، ارتباط وایرلس (بیسیم) می باشد. هنگامی که دو سمعک باهم ارتباط وایرلس برقرار میکنند؛ امکان شنوایی سه بعدی با بالاترین کیفیت و نزدیک ترین حالت به شنوایی طبیعی برای افراد به وجود می آید.

در سمعک های فوق هوشمند، اگر تنظیمات یک سمعک را تغییر دهیم؛ تنظیمات در سمعک دوم به صورت خودکار تنظیمات خود را با گوش مقابل مطابقت می دهد؛ و درنتیجه موازنه بین دو گوش در کوتاه ترین زمان ممکن (کسری از ثانیه) برقرار می شود. شبیه سازی حلزون و عصب شنوایی گوش در این سمعک ها با پیشرفته ترین و بروزترین تکنولوژی ساخته شده است. و بهترین نوع دریافت و مکانیسم های پردازش صدا در این دستگاه ها وجود دارد.

با توجه به مطالب فوق، کیفیت صدابه طور بی نظیری بالا است؛ و درک گفتار به طور قابل ملاحظه ای برای فرد افزایش می یابد. حتی صوت های مشابه هم، کاملا روشن از هم تشخیص داده می شوند.

درباره سمعک فرا هوشمند

دانستی های برند سمعک استارکی

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat