وبلاگ - آخرین اخبار
انواع سمعک ها

انواع سمعک ها را در شکل های متنوع بشناسیم

سمعک یک وسیله بسیار ارزشمند و مفید و برای افرادی که مشکل شنوایی دارند به مانند یک در گران بها است چرا که صدای زندگی را به آنها برمی گرداند. آنچه که باعث تقویت گوش شود به نوعی سمعک نامیده می شود اما به صورت دقیق سمعک به یک وسیله کوچیک اطلاق می شود که باعث شنیدن می گردد. سمعک از دیرباز دچار تغییرات زیادی شده است و دستخوش شکل و اندازه قرار گرفته است. در ادامه به صورت جزیی تر این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. به طور کلی انواع سمعک ها از سه جز اصلی تشکیل شده اند:

  1. میکروفون که وظیفه دریافت صدا را بر عهده دارد.
  2. برد سمعک که وظیفه پردازش صدا و گفتار را بر عهده دارد.
  3. رسیو یا بلندگو که صدای پردازش شده را تقویت می کند و از سمعک خارج می کند.

بر این اساس، سمعک های مختلفی وجود دارند که گاها ممکن است بر اساس جایگاه این اجزاء نام گذاری شوند. همچنین ممکن است هر کدام از این سمعک ها در کمپانی های بزرگ دنیا با یک اسم مستعار نام گذاری شوند. در ادامه به صورت کلی، همه انواع سمعک ها ذکر می گردد.

شایان ذکر است که این اطلاعات صرفا جهت آگاهی بیشتر تدوین شده است چرا که پروسه تجویز سمعک بسیار پیچیده تر از یک انتخاب ساده سمعک است. عواملی چون میزان و نوع کم شنوایی، سن و شغل فرد و حتی جنسیت بر انتخاب سمعک موثر خواهد بود. انتخاب سمعک نامناسب موجب هدر رفتن هزینه و زمان و موجب خسران برای افراد استفاده کننده از سمعک است. توصیه می شود ضمن مطالعه این مقاله و سایر مقالاتی که اطلاعات شما را در مورد شنوایی، مشکلات شنوایی و عواقب استفاده نکردن از سمعک افزایش می دهد چنانچه برای خود و سایر افراد قصد تهیه سمعک دارید به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کرده و ضمن مشاوره تخصصی، اقدام به خرید سمعک نمایید.

با توجه به ساختار گوش و همچنین انواع مختلف سمعک هایی که از قدیم تا به امروز ساخته شده است شش نوع سمعک از نظر شکل ظاهر وجود دارند که شامل:

  • سمعک داخل گوشی بزرگ                    (ITE)
  • سمعک داخل گوشی متوسط                 (ITC)
  • سمعک داخل کانال کوچک                     (CIC)
  • سمعک کاملا داخل کانال (نامرئی)            (IIC)
  • سمعک پشت گوشی استاندارد             (BTE)
  • سمعک ریک یا رسیور داخل مجرا             (RIC)
  • سمعک عینکی یا استخوانی           (Eyeglass)
  • سمعک جیبی                           (Body Worn)

بهترین انواع سمعک

انواع سمعک ها | داخل گوشی بزرگ (ITE: In the ear)

به تمام سمعک هایی که داخل گوش قرار می گیرند سمعک های داخل گوشی گفته می شود.  این سمعک ها با توجه به اینکه، چه مقدار از حجم داخل لاله و مجرا گوش را پر کنند اسامی مختلفی دارند. سمعک هایی که در داخل بخش حفره (گودی) لاله گوش قرار می­گیرند و بخش انتهایی آنها نیز درون مجرا یا کانال خارجی گوش واقع شده است سمعک های ITE گفته می شود. همچنین در همین مدل هم، چنانچه سمعک ساخته شده کل حفره گوش یا قسمتی از آن را پر کند اسامی مختلفی دارند.

انواع سمعک های داخل گوشی عبارتند از:

  1. شل (Shell): که همه ی بخش های کونکای گوش خارجی (گودی لاله گوش) را پر می کند.
  2. سمعک (Low Profile): که بخش داخلی کونکا را از بالا به پایین پر می کند.
  3. سمعک های داخلی نیمه شل (half shell) : تنها نیمه ی پایینی کونکا را در نزدیکی کانال گوش پر می کند.

هزینه انواع سمعک

 

برای آشنایی با سمعک استارکی به بخش مقالات مراجعه نمایید.

انواع سمعک ها|داخل گوشی متوسط (ITC: In the canal)

این نوع سمعک ها به عنوان یک زیر مجموعه از ITE مورد بررسی قرار می گیرد.  این نوع سمعک ها تنها به طور جزئی یک چهارم بخش پایینی کونکا را پر می کند. این نوع از سمعک ها، کوچکترین نوع از سمعک هاست که می تواند حاوی تکنولوژی میکروفون دایرکشنال باشد. سمعک ITC در افرادی که میخواهد از سمعک داخل گوشی استفاده کنند و افت شنوایی زیادی هم دارند توصیه می شود.

خریدن انواع سمعک

خرید انواع سمعک

 

سمعک داخل گوشی کوچک: نامرئی (CIC)

اخیرا و با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از افراد با مشکل شنوایی، خواستار استفاده از سمعک در ابعاد کوچکتر هستند. یکی انواع سمعک ها ، سمعک نامرئی است. سمعک های CIC: Complete in the canal  که به صورت رایج سمعک نامرئی نام دارند این سمعک ها به طور کامل داخل کانال گوش را پر می کند. هیچ قسمتی از بدنه این سمعک در بخش کونکا (حفره بیرونی گوش) قرار نمی گیرد لذا از نمای روبرو کاملا مخفی است.

این مدل سمعک یکی از مدل هایی است که بیشترین استفاده و رضایت کاربران سمعک را به خود اختصاص داده است. شاید با توجه به عوامل مختلف گفت این مدل برای اکثر افراد قابل استفاده است و کمترین محدودیت در استفاده و تجویز را داراست.

فروش انواع سمعک

سمعک نامرئی واقعی (IIC)

با توجه به تمایل به دید نداشتن سمعک ها، نسل جدیدی از انواع سمعک های داخل گوشی اخیرا بوجود آمده است. این سمعک ها طوری ساخته می شوند که در تمام زوایای ۳۶۰ درجه قابل دیده شدن نیست.  علت نامرئی بودن این سمعک ها قرارگیری بعد از خم دوم طبیعی کانال گوش است لذا ۱۰۰% مخفی می می ماند.  این سمعک ها با نام اختصاصی IIC مخفف کلمات Invisible in the canal  شناسایی می شوند.

این نوع از انواع سمعک ها برای افرادی که مشکل شنوایی و درک گفتار دارند و از طرفی می خواهند سمعکشان کاملا مخفی باشد و بدون هیچ دغدغه ای استفاده کنند مناسب است. تبحر و مهارت در قالب گیری و تنظیم سمعک ها یکی از ارکان فیتینگ و تجویز مناسب این سمعک هاست.

چنانچه از مشکل شنوایی رنج می برید یا گفتار را به صورت نامناسب درک می کنند و یا خصوصا در محیط شلوغ و پر از سروصدا درک گفتار خوبی ندارید این سمعک ها گزینه بسیار ایده آلی برای شماست چرا که بدون نگرانی از دیده شدن، به راحتی می توانید در همه محیط ها از این سمعک ها استفاده نمایید.

در کلینیک شنوایی و تجویز سمعک تهران صفیر، تمام مراحل ارزیابی، ساخت و تجویز سمعک های نامرئی توسط خود جناب آقای دکتر ولدبیگی انجام می شود و مشکل شنوایی شما به نحو احسن مرتفع خواهد شد.

برای مشاوره رایگان درباره سمعک نامرئی واقعی با کلینیک تهران صفیر تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.

محصول انواع سمعک

قیمت انواع سمعک

دانستی های برند سمعک زیمنس

سمعک پشت گوشی استاندارد (BTE: Behind the ear)

سمعک های پشت گوشی به سمعک هایی اطلاق می شود که سمعک پشت لاله گوش قرار می گیرد. این سمعک ها توسط یک تیوب به قالبی که داخل گوش قرار میگیرد متصل می شود به این سمعک ها سمعک های پشت گوشی معمولی یا استاندارد اطلاق می شود.. در واقع این نوع از سمعک ها به خاطر اندازه بزرگتری که دارند می توانند مدارات و اجزاء بزرگتری را در خود جای دهند. این سمعک ها قدرت زیادی دارد و به عبارتی مناسب برای افرادی می باشند که افت شنوایی زیادی دارند.

تجویز انواع سمعک

سمعک ریک ( RIC) یا رسیور داخل مجرا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوع خاصی از سمعک های جدید پشت گوشی وارد بازار شده است. در این سمعک ها بلندگو یا رسیور سمعک داخل کانال گوش قرار می­ گیرد. به این نوع سمعک ها RIC مخفف کلمات receiver in the canal، گفته می شوند.  این سمعک ها مزایای زیادی نسبت به ورژن قدیمی خود دارند. از جمله مهمترین آنها: سایز کوچکتر، طراحی زیبا، دید کمتر  و کیفیت صدای مناسب می باشد.

فروشگاه انواع سمعک

صدا در این سمعک  واضح تر است چراکه کانال گوش را مسدود نمی شود و احساس پری ناشی از سمعک که در دیگر سمعک های قالب دار یا داخل گوشی وجود دارد احساس نمی شود. این سمعک ها بیشتر برای کساییکه دارای افت شنوایی در فرکانس های بالای هستند مناسب است. (منظور از افت در فرکانس های بالا: صداهای که فرکانس زیر دارند مانند سین، شین، ت، پ … و تفکیک بین اینها ) همچنین مناسب برای محیط های شلوغ است به طوریکه باعث افزایش درک گفتار می شود.

از نظر کاربردی هم این سمعک ها بیشتر در خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که بدنه سمعک پشت گوش مخفی می شود و ارتباط آن با گوش از طریق یک سیم نازک است که بسیار شبیه موی سر است لذا می توان به راحتی و بدون نگرانی از دیده شدن از این سمعک ها استفاده کرد.

برای مشاوره رایگان و دیدن انواع این سمعک ها به کلینیک های شنوایی مراجعه نمایید.

انواع سمعک ها | سمعک عینکی (Eyeglass hearing aid)

این سمعک ها ترکیبی از سمعک و عینک می باشد. امروزه تقریبا نسبت به بقیه انواع سمعک ها جایگاه پایین تری هم در تولید و هم فروش دارند.  اما هنوز به عنوان یکی از انواع سمعک ها نام برده می شوند. هر ساله، سازندگان سمعک عینکی نوع جدیدی از این سمعک ها را معرفی می کنند.

استفاده از چندین میکروفون کارگذاری شده در قالب فریم عینک، افزایش اثر دایرکشنالیتی را به وجود می آوردند. این نوع سمعک برای افرادی که در دستگاه انتقالی شنوایی دچار مشکل هستند مفید می باشند.  از جمله مشکلات انتقال می توان به پارگی های پرده تمپان، چسبندگی استخوانچه ها و … میتوان نام برد. این سمعک ها برای اختلالاتی که مجاز به استفاده از قالب یا سمعک در کانال گوش نیستند گزینه مناسبی است. برای آشنایی با قیمت سمعک برند های گوناگون به بخش مقالات سایت مراجعه بفرمایید.

سمعک عینکی انواع سمعک استاندارد

سمعک جیبی (Body worn Hearing aid)

سمعک جیبی دارای بزرگترین اندازه در میان انواع سمعک ها است. تا زمانی که مدل های پشت گوشی در سال ۱۹۵۰میلادی معرفی شدند، این سمعک ها تنها نوع سمعک در دسترس بودند. سمعک های جیبی فروش خوبی در آمریکا و اروپا را نشان ندادند در حالیکه توانستند یک محل فروش خوب در کشورهای در حال توسعه پیدا کنند. به علت اندازه سمعک و اندازه باتری همراه شان، سمعک جیبی می تواند یک رنج وسیعی از بهره و خروجی را ارائه دهند. این سمعک ها  در افراد با مشکلات حرکتی و مهارت دستی ضعیف، آسانتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سمعک جدیداستفاده از انواع سمعک

در کلینیک ارزیابی و تجویز سمعک تهران صفیر تمام انواع سمعک ها از جمله سمعک فوناک تجویز می شود.

کلام پایانی

کم شنوایی نه تنها باعث کاهش ارتباط می شود بلکه بر رفتار افراد پیرامون هم تاثیر منفی می گذارد افراد کمتر رغبت می کنند که با فرد کم شنوا صحبت کنند.  اگر به گذشت زمان کم شنوایی زیادتر شود نسبت به این افراد احساس ترحم ایجاد می شود که احساس منطقی و خوبی برای این مشکل نیست. از طرفی اگر کسی مشکل شنوایی داشته باشد و از سمعک استفاده نکند روز به روز کم شنوایش بیشتر و استفاده از سمعک کمتر خواهد بود. در پایان توصیه می شود برای گریز از مشکلات کم شنوایی، ضمن مطالعه در مورد عواقب کم شنوایی، انواع سمعک هاف مزایا و معایب آنها و … به کلینیک های شنوایی مراجعه نمایید با ادیولوژیست مشاوره کنید و از نزدیک سمعک های جدید که بسیار متفاوت با نسل سمعک های بزرگ قدیمی می باشند دیدن کنید مطمن باشید با دیدن سمعک روز دنیا نظر شما برای استفاده نکردن از سمعک تغییر خواهد کرد. همچنین برای کسب اطلاع از قیمت سمعک معمولی به مقالات دیگر سایت تهران صفیر مراجعه نمایید.

امید است با کمک پیشرفت در حوزه شنوایی و سمعک، کسی از مشکل شنوایی رنج نبرد (دکتر ولدبیگی).

 

پرسش های رایج درباره انواع سمعک ها

سمعک ها انواع متفاوت و کاربردهای مختلفی دارند که آشنایی با هرکدام می تواند به شما در انتخاب بهتر سمعک کمک کند. سمعک های داخل گوشی و یا خارج گوش قرار می گیرند. برخی سمعک ها مناسب خانم ها و برخی سمعک ها برای آقایان مناسب است. همچنین شدت مشکل شنوایی می تواند در انتخاب نوع سمعک مؤثر باشد. در این مقاله با بررسی انواع سمعک ها می توانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

انواع سمعک ها کدامند؟

سمعک های داخلی گوشی، سمعک های پشت گوشی، سمعک های استخوانی یا عینکی و سمعک های جیبی انواعی کلی سمعک ها هستند که هرکدام زیرمجموعه های دارند.

سمعک نامرئی واقعی چیست؟

این سمعک های جزو سمعک های داخل گوشی طبقه بندی می شوند این سمعک ها طوری داخل گوش قرار می گیرند که در تمام زوایا دیده نمی شوند. اصطلاح علمی این سمعک ها IIC  نامیده می شوند.

سمعک های ریک چه سمعک های هستند؟

سمعک های که در چند سال اخیر وارد بازار شدند سمعک ای رسیور داخل مجرا یا ریک (RIC) نامیده می شوند این سمعک ها جزو سمعک های پشت گوشی می باشند که دارای ظرافت خاصی هستند و کمتری دید را نسبت به بقیه سمعک ها دارند.

سمعک های عینکی کدامند؟

برای برخی از مشکلات شنوایی از جمله مشکلات عفونت مزمن گوش، سوارخ شدگی های گسترده پرده گوش یا آترزی های گوش یا به صورت کلی مشکلات انتقالی دستگاه شنوای، از سمعک های عینکی استفاده می شود. این سمعک ها در دسته عینک جایگذاری می شوند و فرد با زدن عینک در واقع از سمعک استفاده می کند.

سمعک های جیبی کدامند؟

این سمعک ها به خاطر اینکه قسمت اصلی سمعک خارج از گوش قرار می گیرد سمعک جیبی اطلاق می گردد. این سمعک¬ها داخل جیب یا به لباس متصل می شوند و از طریق سیم های خاصی صدا را به داخل گوش منتقل می کنند.

بهترین نوع سمعک کدام است؟

برای کم شنوایی های مختلف، سمعک های متفاوتی تجویز می گردد بدین صورت اگر بهترین سمعک داخل گوشی تجویز گردد اما سمعک باید از نوع ریک باشد تجویز مناسبی صورت نگرفته است لذا بهترین نوع سمعک در درجه اول، وابسته به انتخاب مدل سمعک است و بعد از آن برند سمعک نقش مهمی در تجویز ایده آل سمعک دارد.

 

نویسنده: دکتر ایوب ولدبیگی

دارای مدرک دکترای تخصصی شنوایی شناسی  Doctor of philosophy Degrees( Ph.D.) Audiology از دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS)، مدرس و عضو کادر آموزش دانشگاه، حیطه فعالیت تجویز انواع سمعک های به روز دنیا، ارزیابی تخصصی شنوایی و درمان وزوز گوش.

 

خوب بشنوید خوب زندگی کنید

سمعک تهران صفیر

دکتر ولدبیگی

4/5 - (2 امتیاز)
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat