وبلاگ - آخرین اخبار
معرفی کم شنوایی

کم شنوایی گوش ناشی از نویز و درمان آن

وقتی گوش انسان در معرض سر و صدای بلند قرار می گیرد، ممکن است آسیب ببیند. اگر میزان آسیب وارد شده زیاد باشد، فرد یک کم شنوایی گوش ناشی از نویز یا سر و صدا می شود که به آن NIHL گفته می شود یعنی کم شنوایی ناشی از نویز. علائم این کاهش شنوایی موقتی، احساس پربودن یا فشار درناحیه گوش، صحبت کردن با صدای خفه و وزوز کردن گوش می باشد.  قرار گرفتن در معرض صداهای شدیدتر و در مدت زمان طولانی تر می تواند، کم شنوایی گوش دائمی ناشی از سروصدا و نویز را به همراه داشته باشد. افرادی که در مشاغل پر سروصدا فعالیت دارند، کسانی که از کارهای مبتکرانه پر سروصدا لذت می برند، کارهایی مثل تیراندازی و شکار، افرادی که به موسیقی های تقویت شده در سطح بسیار بالا گوش می دهند، در معرض خطر کم شنوایی حسی-عصبی ناشی از سروصدا قرار دارند.

عامل کاهش شنوایی

تغییرات موقتی آستانه شنوایی و کم شنوایی گوش ناشی از نویز

مانند سایر سیستم های بدن انسان، اگر گوش انسان متحمل کار بسیار سخت و طولانی شود، می تواند خسته و فرسوده و دچار کم شنوایی گوش شود. جالب است بدانیم، حتی گوش کردن بصورت مداوم به صداهای با سطوح نسبتاً پایین نیز می تواند، باعث کاهش کمی در توانایی شنوایی فرد شود. حتی اگر صدای معلم شما حدود  ۷۰ تا dB 75 در یک کلاس معمولی باشد، بعد از یک ساعت درس می تواند، موجب کاهش اندکی در شنوایی یا کم شنوایی گوش گردد.

وقتی که صدا از بین می رود  یا قطع می شود، خوشبختانه گوش می تواند بطور کامل و معمولاً ظرف چند ساعت بازسازی شود. اغلب ما در قسمتی از روز با کاهش اندکی در شنوایی روبرو هستیم، گوش به راحتی توسط مواجهه با سطوح متوسط نیز خسته می شود؛ حتی اگر به نظر کم اهمیت بیاید. اصطلاح تغییرات آستانه (Threshold Shifts) برای توصیف یک تغییر در حساسیت شنوایی و معمولاً برای شنوایی ضعیف تر بکار برده می شود، و با واحد دسی بل اندازه گیری می گردد. اگر در معرض سطوح بالاتری از صدا قرار بگیرید، TTSهای حادتر و شدیدتر ایجاد می گردد. و اگر میزان تغییرات به اندازه کافی بزرگ باشد، شما می توانید آن را تشخیص دهید.

در سایت تهران صفیر برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندهای گوناگون، مقالات جامعی نوشته شده است. به عنوان مثال می توانید مقاله سمعک یونیترون را مطالعه نمایید.

مثالی از یک TTS و تغییرات سطح صدا

مثلا شما بعداز یک روز پرمشغله در یک بزرگراه پرسروصدا درحال گوش دادن به موسیقی با صدای نسبتاً بلند هستید، و به سمت خانه حرکت می کنید. ماشین را در پارکینگ می گذارید، و شب استراحت می کنید. صبح روز بعد، شما ماشین را روشن کرده،  و ضبط با صدای بلند روشن می شود. شما از صدای بلند موسیقی تعجب می کنید! با اینکه شب گذشته این سطح از صدا اصلا برایتان بلند نبوده است.

چرا آن صدا در صبح بسیار بلندتر بود؟ شما یک TTS را هنگام رانندگی به طرف خانه تجربه کرده اید، شما صدای موسیقی را مرتباً در طول سفر برای حفظ بلندی صدا در یک سطح ثابت، افزایش داده اید، گوش خسته ی شما، صدای بلند موسیقی را به راحتی در عصر هنگام می شنود. اما گوش استراحت کرده،صدا را بسیار بلند درک می کند.

نکات کاهش شنوایی

تغییرات آستانه ی دائمی کم شنوایی گوش

PTS ها یا تغییرات دائمی آستانه وقتی اتفاق می افتند، که TTS کاملاً بازسازی نشده باشد. بازسازی یک تغییر آستانه موقتی TTS همیشه،در حدود یک هفته طول می کشد، اگر این تغییرات حساسیت شنوایی بعد از مواجهه با صدا، برای مدت بیش از ۴ هفته ثابت بماند، PTS  اتفاق می افتد.

تغییرات آستانه دائمی و کم شنوایی گوش ناشی از نویز یا سروصدا

در تعاریف جدید این عملکردها « تغییرات آستانه دائمی ناشی از سروصدا » نامیده می شوند، و بصورت مخفف ” NIPTS ” نوشته می شوند. تیلور و همکارانش در سال ۱۹۶۵ آزمایشاتی انجام دادند، که نتایج این آزمایشات برای درک و یادآوری نقاط کلی و مهم در مورد NIPTS ناشی از مواجهه صدای شغلی به شنوایی شناسان بسیار کمک کرد. مهمترین نکته این است، که کاهش ها در ابتدا و اغلب برای فرکانس آزمون KHz 4 ظاهر می شود. و برای تمام زمانهای مواجهه،کاهش ها در KHz 4 بیشترین بود.

ناچ یک ویژگی ثانویه برای کم شنوایی گوش ناشی از نویز

در بررسی های شنوایی سنجی ، یک ناچ noch) Khz-4) دیده می شود، و معمولاً در بیماران با NIHL دیده می شود. در نظر داشته باشید که “ناچ”  نباید شخصی در نظر گرفته شود؛ و نباید آنرا یک ناچ “سروصدا”  نامید. داده های گروهی به روشنی نشان می دهند، که کاهش شنوایی به سرعت برای مدت زمانی مواجهه بیشتر از ۲۰-۱۵ سال افزایش می یابد، اما برای مدت زمانهای طولانی تر مواجهه کمتر تغییر می یابد. یک نکته مهم پایانی از این داده ها این است ، که پیشرفت کاهش شنوایی در فرکانس های پایین تر (KHz 2- Hz250) بسیار آهسته تر و خطی تر نسبت به کاهش در فرکانس های بالا می باشند.

محصول سمعک ویدکس

ویژگی های اصلی NIHL شغلی شامل موارد زیر می باشد: ۱- همیشه سلول های مویی گوش داخلی تحت تأثیرات حسی – عصبی قرار دارند. ۲- بخاطر اینکه اغلب مواجهه های با سروصدای متقارن هستند، کاهش شنوایی دوطرفه می باشد. بنابراین در کم شنوایی ناشی از نویز یا سروصدای اولیه که یکی از دلایل کم شنوایی است، میانگین حد آستانه در ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ هرتز نسبت به میانگین در ۳۰۰۰ ، ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ هرتز بهتر بوده است؛ و سطح شنوایی در ۸۰۰۰ هرتز معمولاً نسبت به بخش عمیق تر ناچ بهتر می باشد.

در سایت تهران صفیر با انواع سمعک از جمله سمعک فوناک بیشتر آشنا شوید.

درمان کاهش شنوایی

ترومای اکوستیک (صوتی)

اصطلاح “ترومای آکوستیک” گاهی برای توصیف آسیب ناشی از مواجهه با سر و صدای زیاد به ‌گوش یا شنوایی که ‌فورا به‌گوش صدمه وارد می‌آورد، و به دنبال آن منجر به کاهش شنوایی و یا کم شنوایی گوش می گردد، بکار برده می شود. ویژگی اصلی حلزون گوش حساسیت بالای آن نسبت به ترومای آکوستیک است.

هزینه سمعک یونیترون

دانستنی های سمعک اتیکن

در جواب این سوال که چه اصواتی که در محیط قابلیت ایجاد ترومای آکوستیک را دارا هستند، باید گفت، در حقیقت قدرت مورد نیاز برای ایجاد فشارهای زیاد  ۱۴۰db یا بیشتر ترومای آکوستیک محدود به وقایع انفجاری (بعنوان مثال انفجار یک ترقه در نزدکی گوش) یا صدای شلیک اسلحه گرم با کالیبر (قطر لوله ی) بالا می باشد. در صنعت کارگران می توانند، در معرض سطوح بالای سروصدا مثل صداهای حاصل از چکش زدن بر سطح یک فلز قرار بگیرند، اما سروصدای ضربه ای به ندرت به سطوح بالاتر از پیک  ۱۴۰db SPL می رسند. کیسه هوای ماشین نوعی سروصدای ایمپلاسی است، که ممکن است به گوش افراد آسیب وارد کند.

عوارض از دست دادن شنوایی

درمان کم شنوایی گوش

درمان اصلی این کم شنوایی ، پیشگیری است چرا که در بیشتر این کم شنوایی ها برگشت ناپذیر هستند لذا استفاده از قالب گوش ضد صوت برای جلوگیری از صدمه گزینه مناسبی است. همچنین برای کسب اطلاع از قیمت سمعک معمولی به مقالات دیگر سایت تهران صفیر مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat