وبلاگ - آخرین اخبار
عفونت گوش کودکان

عفونت گوش کودکان

عفونت گوش کودکان با کشیدن گوش توسط کودک و یا نوزاد شما رابطه مستقیم دارد. کشیدن گوش کودکان توام با درد در ناحیه گوش و گریه های مداوم از علائم عفونت گوش کودکان می باشد. بسیاری از افراد با دیدن این علائم موضوع رو به رویش دندان های نوزاد یا کودک خود مرتبط می سازند گرچه این موضوع نیز می تواند اغلب اوقات صحت داشته باشد. وقتی نوزاد یا کودک شما دچار بیماری سرما خوردگی می شود عفونت گوش یکی از اختلالات رایجی است که دچار خواهد شد. طبق آمار های بدست آماده حدود ۸۰ درصد از کودکان در سن ۴ سالگی معالجه می شوند. همچنین پنجاه درصد از کودکان زیر سه سال دچار عفونت گوش هستند و از این بیماری رنج می برند.

کودک معمولاً در بین ماههای ۶ تا ۲۴ برای اولین بار دچار این عارضه می شود. والدین می توانند به وسیله علائم عفونت و بیماری های گوش داخلی وجود این بیماری را در  فرزند خود تشخیص دهند و در جهت درمان آن هر چه سریع تر اقدام کنند.

کلینیک سمعک و شنوایی سنجی تهران صفیر با مدیریت مستقیم آقای دکتر ایوب ولدبیگی متخصص شنوایی، تعادل و تجویز سمعک با بیش از یک دهه تجربه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. از دیگر خدمات این مرکز: مشاوره، ارزیابی و درمان وزوز کردن گوش می باشد. شما عزیزان می توانید با شماره های موجود در این وبسایت نسبت به درمان اختلالات شنوایی اقدام فرمایید.

عفونت گوش کودکان در اثر کشیدن گوش

علت شایع بودن عفونت گوش

شیپور استاش گوش در واقع به کانالی گفته می شود که بخش میانی گوش را، به حلق متصل می کند. وظیفه این بخش کنترل و تعدیل فشار هوا می باشد. قسمت حلق و بینی انسان هر دو یک محیط مرطوب و بسیار حاصلخیز برای رشد باکتری هاست. به علت اینکه بخش شیپور استاش در کودکان بسیار کوتاه و پهن است آلودگی ها توسط این قسمت آسان تر وارد سیستم شنوایی می شود. زمانی هم که هر مایعی یا هر میکروبی در این بخش گیر بیفتد این قسمت برایش همانند یک محیط مناسب کشت عمل خواهد کرد. به همین علت اوتیت یا عفونت گوش کودکان و نوزادان جزء شایع ترین بیماری ها می باشد.

علت کشیدن گوش نوزاد توسط خودش

شاید بسیار دیده شود که نوزاد یا کودک دست خودش را مدام به سمت گوش می برد، علت کشیدن گوش نوزاد توسط خودش وجود درد و عفونت در گوش است. همان طور که ذکر گردید در سنین پایین به سبب کوتاه و گشاد بودن لوله استاش به سادگی پشت پرده گوش یعنی گوش میانی مایع جمع می شود و وجود این مایع کم کم تبدیل به عفونت می شود. عفونت هم نه در تنها در گوش بلکه در بیشتر نقاط بدن باعث درد می شود. در نوزادن به سبب شرایط سنی و اقتضای رفتاریشون هر گونه درد و اختلال را با گریه نشان می دهند. بنابراین محتمل ترین دلیلی که نوازد گوش خود را بکشد یا مدام دستش را به سمت گوش ها ببرد وجود عفونت و درد است. برای تشخیص وجود عفونت در گوش میانی و پشت پرده گوش باید ارزیابی شنوایی انجام گیرد. در این روش که تست تمپانومتری نامیده می شود حرکت پرده گوش سنجیده می شود و با توجه به نحوه رفتار پرده گوش به وجود یا عدم وجود عفونت گوش می توان پی برد.

چرا درمان نکردن عفونت گوش باعث ایجاد کم شنوایی می شود؟

به محض دیدن علائم عفونت گوش کودکان و یا نوزادان باید این عارضه درمان شود. چرا که عدم درمان به موقع باعث ایجاد کم شنوایی در آنها خواهد  شد. شنیدن صداها توسط فرزند شما به لرزش پرده گوش در سیستم شنوایی و البته بخش گوش میانی دارد. پس زمانی که مکرراً عفونت رخ می دهد به پرده گوش یا صماخ آسیب وارد خواهد شد. هم چنین به دلیل انباشته شدن مایع عفونت در پشت پرده مانع از لرزش آن می شود. هر دو مورد ذکر شده از جمله عواملی هستند که باعث بروز کم شنوایی در فرد می شوند. همچنین برای کسب اطلاع از انواع بیماری های گوش از جمله وزوزگوش و پاسخ به این سوال که وزوز گوش نشانه چیست به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.

عفونت گوش کودکان در اثر کشیدن گوش توسط کودک

برای آشنایی با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک ویدکس، سمعک اتیکن و … می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.

علائم عفونت گوش کودکان

مطمئناً یکی از علائم عفونت گوش کودکان یا نوزاد شما بیدار شدن های مکرر در خواب شبانه است. کودک احساس درد در ناحیه گوش می کند و مرتباً با گریه از خواب بیدار می شود. در طول شبانه روز بسیار بی قرار است و ممکن است مدام با گوش خود ور رفته یا آن را بکشد.

لازم به ذکر است که در زمان عفونت کودک یا نوزاد شما تب نخواهد داشت به این علت که عفونت گوش کودکان موجب بالا رفتن حرارت نخواهد شد. نشانه دیگر تغییر رنگ و غلظت مخاط یا آب بینی کودکان است که در حالت عادی به طور شفاف و بی رنگ خواهد بود اما در زمان عفونت به رنگ های زرد و سبز تغییر خواهد کرد. همچین غلظت مخاط بینی نیز بیش تر خواهد شد. ترشحات چشمی نیز می توانند در تشخیص این عارضه کمک کنند چرا که در زمان عفونت ترشحات چشمی بروز خواهد کرد. (البته لازم است بدانید که در ماه های اولیه تولد نوزاد ترشحات چشمی می تواند نشانه مسدود شدن مجرای اشکی باشد. ولی زمانی که با سرماخوردگی باشد نشان دهنده عفونت در گوش و التهاب در ناحیه سینوس باشد.)

پس از دیده شدن این علائم لازم است که حتماً نزد متخصص بروید چرا که تشخیص بیماری عفونت در ناحیه گوش بدون بررسی های لازم غیر ممکن است. متخصص در وهله اول تمام سیستم تنفسی شما را مورد بررسی قرارخواهد داد. پس از آن پرده گوش شما را به طور دقیق مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد داد. اگر عفونت موجود در گوش کم باشد بدون تجویز و استفاده از آنتی بیوتیک درمان خواهد شد. در این وضعیت با وجود عفونت انباشته شده پشت گوش متخصص کودک را ۲ تا ۳ روز تحت نظر قرار می دهد سپس در صورت بهبود نیافتن وضعیت آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. در هر صورت برای درمان عفونت نمی توان به صورت خودسرانه عمل کرد. به محض مشاهده علائم ذکر شده سریعاً باید به متخصص یا مراکز شنوایی (مرکز شنوایی تهران صفیر) برای تشیص و درمان مراجعه کنید. همچنین برای کسب اطلاع از سمعک کودکان به دیگر مقالات سایت رجوع نمایید.

عفونت گوش کودکان

دانستی های برند سمعک نامرئی

راه های پیشگیری از عفونت گوش نوزادان و کودکان

حال که دانستید ابتلا به عارضه عفونت گوش کودکان می تواند سلامت سیستم شنوایی کودک شما را تحت تاثیر قرار داده و تا کم شنوایی کودک یا نوزاد شما پیش برود. بهتر است از بروز این بیماری پیشگیری کنید بنابراین بهتر است اقدامات زیر را برای مقابله با عدم ایجاد عفونت در گوش کودکان انجام دهید:
• کودک خود را در زمان خوردن غذا یا آشامیدن در زاویه سی درجه قرار دهید.
کودکان خود را به مصرف ماهی، میگو (غذاهای دریایی)، میوه و سبزیجات عادت بدهید.
• مداومت در مصرف این مواد غذایی باعث می شود تا سیستم ایمنی بدنشان قوی تر شود.
تغذیه از شیر مادر یکی از بهترین راه های برای پیشگیری از عفونت گوش کودکان می باشد.
• تغذیه از شیر مادر باعث باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی می شود .
کودک خود را به استفاده از پستانک عادت ندهید.
• استفاده از پستانک باعث ایجاد عفونت در گوش کودکان می شود.

ذکر این نکته الزامی می باشد همیشه ور رفتن و دست زدن گوش در کودکان نشانه عفونت نیست. در بسیاری از مواقع نشانه دهنده رشد دندان های کودکان می باشد. حتی در بسیاری ممکن است کودک در حال بازی کردن باشد.اما زمانی که ور رفتن گوش به همراه علائمی مانند آبریزش، بی قراری، بی خوابی، سرماخوردگی و غیره بود یقیناً نشانه رشد دندان ها نمی باشد.بنابراین شما در اولین فرصت برای تشخیص و درمان به کلینیک سمعک و یا متخصص مراجعه کنید.

نویسنده: دکتر ایوب ولدبیگی
دارای مدرک دکترای تخصصی شنوایی شناسی Doctor of philosophy Degrees( Ph.D.) Audiology از دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS)، مدرس و عضو کادر آموزش دانشگاه، حیطه فعالیت تجویز انواع سمعک های به روز دنیا، ارزیابی تخصصی شنوایی و درمان وزوز گوش.

3.7/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat