وبلاگ - آخرین اخبار
احتمال کاهش شنوایی

قند خون و وزوز گوش چه ارتباطی با دیابت و کاهش شنوایی دارد؟

شاید برای خیلی از ما قرار گرفتن دیابت ثانویه و احتمال کاهش شنوایی در کنار هم تعجب برانگیز باشد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که، دلایل کاهش یا اختلال شنوایی چیست ؟ اما امروز قصد داریم، در رابطه با ارتباط بین دیابت ثانویه و کاهش شنوایی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

دیابت ثانویه چیست؟

در افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند، در متابولیسم کربوهیدرات اختلالاتی به وجود می آید، که در نتیجه این اختلالات، در کنترل گلوکز خون نیز مشکلاتی پیش می آید. تاثیرات بیماری دیابت در بدن بسیار آرام رخ می دهد، و به همین دلیل خیلی از افراد مبتلا به دیابت نمی دانند، که دیابت دارند. چاقی ، برنامه غذایی نادرست و زندگی روزانه کم تحرک از عوامل موثر در بروز بیماری دیابت به شمار می روند.

متاسفانه دیابت بر بیشتر ارگان های بدن تاثیر می گذارد ، و عملکرد آنها را با مشکل مواجه می کند. به همین دلیل اگر دیابت به موقع و درست مدیریت نشود، می تواند آسیب های جدی به فرد وارد کند. در دیابت ثانویه یا نوع دو بدن نمی تواند، به درستی از انسولین استفاده کند؛ و درنتیجه سطح قند خون به خوبی کنترل نمی شود. از عوارض بیماری دیابت و دیابت ثانویه می توان مشکلات زیر را نام برد.

  • فشار خون بالا و کلسترول، مشکلات سلامت مغز، بیمارهای مربوط به لثه
  • مشکل در روابط جنسی، عفونت های پوستی، آپنه خواب و گرفتگی تنفس
  • مشکلات بینایی، از دست دادن کلیه، نوروپاتی و کاهش شنوایی

خوشبختانه با مدیریت درست این بیماری و پیروی صحیح از روش درمانی پزشک می توان، از بروز این بیماری ها و مشکلات جلوگیری کرد.

نمایندگی سمعک اوتیکون

دانستنی های سمعک اتیکن

بیماری دیابت ثانویه و احتمال کاهش شنوایی

روند ایجاد کاهش شنوایی بر اثر دیابت ثانویه هنوز به خوبی شناخته نشده است. اما احتمال داده می شود، همانطور که دیابت به چشم ها و کلیه آسیب می رساند، به گوش داخلی نیز آسیب می زند، و باعث کاهش شنوایی افراد دیابتی می شود. به عبارتی سطح بالای گلوکز خون در این بیماران باعث می شود، عروق کوچک خونی در گوش داخلی آسیب ببینند، و به همین دلیل نتوانند، مکانیسم شنوایی را بخوبی انجام دهند. درنتیجه کاهش شنوایی برای فرد رخ می دهد.

کاری که دیابت با سیستم شنوایی بدن می کند، به طور مستقیم ،باعث تخریب عصب شنوایی می شود. و همچنین عروق خونی تغذیه کننده گوش داخلی نیز تخریب می شوند. این فرآیند را در اصطلاح Atherosclerosis گفته می شود. کاهش شنوایی در بیشتر افراد مخصوصا افراد دیابتی به تدریج رخ می دهد. و تدریجی بودن این فرآیند باعث می شود، که بیمار کاهش شنوایی خود را تشخیص ندهد. اما خانواده و اطرافیان می توانند، در این زمینه کمک خوبی محسوب شوند؛ و به محض اینکه مشکلی در شنوایی بیمار احساس کردند، حتما به او اطلاع دهند. و به پزشک بیمار مراجعه کنند.

به عقیده متخصصان شنوایی شناس، افراد دیابتیک، بیشتر از سایر افراد در معرض مشکلات گوش قرار دارند. افزایش قند خون در افراد دیابتیک احتمال به وجود آمدن اختلالات شنوایی و عفونت گوش داخلی را بیشتر می کند. در بین عفونت های گوش که برای این افراد رخ می دهد، عفونت گوش خارجی بدخیم بسیار خطرناک است. ترشح در گوش و مشکل در باز کردن دهان و غذا خوردن از علائم این بیماری هستند. هنگامی که کم شنوایی در بیماران دیابتی اتفاق بیفتد، نمی توان آن را بهبود داد. و باید از سمعک یا تجهیزات دیگر برای شنوایی بیمار استفاده کرد. درنتیجه مهمترین گام در رابطه با کاهش شنوایی ناشی از دیابت، پیشگیری می باشد.

در سایت تهران صفیر برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندهای گوناگون، مقالات جامعی نوشته شده است. به عنوان مثال می توانید مقاله سمعک نامرئی را مطالعه نمایید.

در بررسی هایی که توسط متخصصان در آمریکا انجام شده است، آمار نشان می دهد، که تعداد ۳۰ میلیون از مردم  دچار دیابت هستند. و حدود ۵/۳۴ میلیون نفر نیز از این بیماران دچار کاهش شنوایی شده اند.که این باعث نگرانی سلامت در جامعه شده است . اگر مردم به این امر توجه داشته باشند، که دیابت و کاهش شنوایی چه ضررهایی به سلامت شان می رساند ، کمک می کند که بیشتر به فکرکنترل قند خون خود باشند؛ و به طبع این کنترل باعث پیشگیری از کاهش شنوایی نیز می شود.

محصول سمعک ویدکس

پیشگیری از کاهش شنوایی ناشی از دیابت ثانویه

همانطور که گفته شد، مهمترین گام برای بیماران دیابتی، کنترل و مدیریت این بیماری است. چراکه با مدیریت صحیح و عمل به گفته های پزشک می توان از بروز بسیاری بیماری های دیگر جلوگیری کرد. موارد زیر می تواند، به پیشگیری از کاهش شنوایی در این افراد کمک کند.

  • کنترل مرتب سطح گلوکز خون و استفاده درست از داروهای تجویزی پزشک بیمار
  • ممانعت از حضور در محیط های پر سرو صدا و نویز های شدید
  • کنترل مرتب شنوایی در مراکز مربوطه
  • چنانچه بیمار غیر از داروهای دیابت، داروهای دیگری مصرف می کند، حتما با پزشک خود مشورت کند.

استفاده از برخی گیاهان داروئی مثل آلوئه ورا، برگ انبه، سیر، پیاز، اسفرزه، شنبلیله و ریحان درکنترل و حتی کاهش قند خون موثر است. همچنین دارچین با داشتن خاصیت تبدیل گلوکز به انرژی،از بروز رادیکال‌های آزاد آسیب رسان به بدن جلوگیری می کند.

کلام پایانی

توصیه می شود چنانچه به دیابت دچار شدید برای کاهش شنوایی و کنترل مشکلات بعدی از جمله کم شنوایی چکاپ های سالانه انجام دهید و در صورت بروز کم شنوایی برای عدم پیشرفت آن از سمعک استفاده کنید. همچنین در سایت تهران صفیر با انواع سمعک از جمله سمعک فوناک بیشتر آشنا شوید.

3.2/5 - (4 امتیاز)
1 پاسخ
  1. اجمد گردینی
    اجمد گردینی گفته:

    با درود ، دیابت دارم نوع ۲ انسولین مصرف می کنم ، الان دچار کاهش شنوایی شدم میخاستم بدونم ایا ارتباطی به هم دارن؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat