وبلاگ - آخرین اخبار
کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا

کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا و دلایل استفاده از آن

در این مقاله درباره کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا و دلایل استفاده از آن می پردازیم. شاید این جمله پیشگیری بهتر از درمان است را زیاد شنیده باشید. چرا که پیشگیری همیشه از عوارض بعدی و احتمالی جلوگیری خواهد کرد و در بیشتر موارد اقتصادی تر هم نیز هست. این قاعده در مورد اختلالات در سیستم شنوایی نیز صادق است. زمانی که فرد دچار عارضه ایی در بخش شنوایی خود می باشد با تشخیص و درمان به موقع می تواند از خطرات احتمالی دیگر پیشگیری کند.

بسیار از افراد وجود دارند که دچار عدم آگاهی از وجود این اختلال در سیستم شنوایی خود هستند. بر اساس آخرین آمار گرفته شده تعداد این افراد ۴ میلیون نفر در کل جهان می باشد. بر اساس این پژوهش ها این تعداد از افراد دارای افت شنوایی با میزان بالای ۶۰% هستند. یکی از دلایل ابتلا به این میزان شنوایی ممانعت از انجام چکاب در بازه هایِ زمانی پیشنهاد شده توسط متخصصان است که در طولانی مدت به افزایش میزان افت شنوایی می انجامد. از دیگر دلایل آن عدم توجه کافی به سلامت و داشتن مشغولیت های فکری نیز می باشد.

برای آشنایی و با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک ویدکس می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.

کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا و دلایل استفاده از آن

استفاده نکردن از سمعک، باعث کم شنوایی بیشتر می شود

سمعک چیست و چه کاربردی دارد

سمعک یک وسیله ای که باعث تقویت صدا می شود. از آنجاییکه افرادی که مشکل در شنیدن دارند نیاز به تقویت صدا دارند تا به راحتی بشنوند لذا سمعک برای جبران مشکل کم شنوایی به کار برده می شود. سمعک ها در گذر زمان تغییرات زیادی کرده اند و از سمعک بسیار بزرگ جیبی تا به الان که سمعک های نامرئی که داخل کانال گوش قرا می گیرند تغییر شکل یافته اند. استفاده از سمعک نه تنها مشکل کم شنوایی افراد را برطرف می کند بلکه به واسطه برطرف کردن محرومیت حسی که ناشی از کم شنوای ایجاد می شود از پیشرفت کم شنوایی جلوگیری می کند. شایان ذکر است که استفاده از سمعک نیاز به تنظیم کردن های خاصی دارد که به صورت کلی کل مرحله از ابتدا انتخاب، تنظیم و … را تجویز سمعک می گویند. برای تجویز بهترین سمعک های روز دنیا به کلینیک های شنوایی شناسی از جمله کلینیک شنوایی و سمعک تهران صفیر مراجعه کنید.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

یکی از سوالاتی که در وهله اول به ذهن خطور می کند این است که سمعک به افراد کم شنوایی چه کمکی می کند؟ برای پاسخ این سوال بهتر است سوال را جور دیگر مطرح کنیم به این نحو که اگر افراد کم شنوا از سمعک استفاده نکنند چه اتفاقی می افتد. می توان پاسخ داد که دستگاه شنوایی انسان و البته هر موجود زنده ای اگر دچار کم شنوایی شود به مرور زمان، سیستم اعصاب مرکزی آنها دچار زوال و فرسودگی می شوند خود این عامل باعث شکننده تر شدن و آسیب پذیر تر بودن دستگاه شنوایی و در نهایت افزایش کم شنوایی با گذشت زمان می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که سمعک باعث می شود روند کاهش شنوایی بیشتر سیر آرام تری به خود بگیرد. هر چند که وظیفه اول سمعک تقویت صدا و گفتار و برطرف کردن مشکل کم شنوایی است اما نباید از نقش سازنده این وسیله در بهبود تواناهای شنوایی انسان غافل بود. لذا توصیه می شود در صورتیکه مبتلا به کم شنوایی شدید حتما از سمعک استفاده نمایید.

با استفاده از سمعک های هوشمند، کلمه ای از گفتار را از دست ندهید

کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا
دلایل زیادی برای استفاده از سمعک ناشنوایان وجود دارد اما ما در این مقاله سعی داریم به مهم ترین و ضروری ترین دلایل آن اشاره کنیم. ممکن است تمامی دلایل که در ادامه آورده ممکن است برای همه کسانی که کم شنوایی دارند ممکن است صادق نباشد. در ادامه ۲۲ دلیل از دلایل کاربرد سمعک و استفاده از آن ذکر می گردد.

  1. استفاده از سمعک به درک گفتار اطرافیان در مکان ها پُر سرو صدا کمک خواهد کرد.
  2. به تآخیر انداختن استفاده از سمعک می تواند باعث جلوگیری از موفقیت های فردی در عرصه های مختلف شود.
  3. عدم نیاز به تکرار گفته ها توسط اشخاص دیگر با استفاده از سمعک های مخصوص گفتار
  4. ایجاد اعتماد به نفس در فرد برای ارتباط برقرار کردن با دیگران.
  5. باعث پیشگیری از بوجود آمدن اختلال در حافظه اصوات و از بین رفتن آن به طوری کامل می شود که با آن محرومیت شنوایی نیز می گویند.
  6. عدم استفاده از سمعک باعث بروز استرس در افراد در مقابل دریافت نکردن صداهای ضروری محیط اطراف می شود. (مانند بوق ماشین و غیره)
  7. اقدام به موقع در استفاده از سمعک باعث کاهش سرعت در روند از دست دادن شنوایی می شود.
  8. سمعک می تواند در بسیار از افراد صدای وزوز در گوش را به طور کامل از بین ببرد.
  9. اقدام و استفاده به موقع در بکار بردن  از سمعک گوش می تواند باعث بازگشت صداهای از دست رفته کند.
  10. در مناطقی که میزان سر و صدا بسیار زیاد است باعث از بین بردن صداهای اضافی و دریافت گفتار ها به صورت واضح می شود.
  11. اضافه شدن امکانات دیگر به سمعک ها مانند وصل شدن به گوشی موبایل و غیره.
  12. اضافه شدن برنامه هایی که بتوانند به وسیله آن صداها را کنترل، کم و یا زیاد کنند.
  13. این افراد مثل افراد عادی می توانند موسیقی دلخواه خود را گوش داده و از آن لذت ببرند.
  14. کاربرد سمعک برای افراد کم شنو باعث عدم نیاز افراد کم شنوا به لب خوانی برای درک گفتار اطرافیان می شود.
  15. استفاده زود هنگام از این وسیله کمک شنوایی کمک به بهبود در توانبخشی فرد خواهد کرد.
  16. پیشگیری از عوامل جبران ناپذیر در آینده، یکی از مهمترین دلایل منطقی استفاده از سمعک است
  17. شنیدن صدای تلویزیون برای افراد کم شنوا دشوار می باشد لذا با استفاده سمعک راحت تر می توانند از این رسانه جمعی استفاده کنند.
  18. از بین بردن خجالت ناشی از درخواست تکرار گفته های افراد دیگر.
  19. استفاده از سمعک موجب کاهش تلاش فرد در شنیدن و درک گفتار دیگران می شود.
  20. باعث افزایش سطح کیفی زندگی افراد با افت شنوایی خواهد شد.
  21. جلوگیری یا برطرف کردن عواملی مانند : مشکلات رفتاری، انزوا و استرس.
  22. موجب می شود که افراد کم شنوا تعامل بیشتری با افراد دیگر در سطح اجتماع داشته باشند.

کم شنوایی، آثار منفی زیادی بر روی مغز ایجاد می کند.

دلیل استفاده نکردن از سمعک برای افراد کم شنوا

بسیار از افراد به دلیل دیده شدن این وسیلۀ کمک شنوایی در زمان استفاده از آن، نسبت به مراجعه و خرید سمعک تمایلی از خود بروز نمی دهند. اما لازم به ذکر است که امروزه کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا و به کاربردن تکنولوژی های روز در ساخت و طراحی این وسیله کمک شنوایی گامی در جهت رفع این مشکل انجام شده است. امروزه سمعک هایی با نام سمعک های مخفی و یا نامرئی وجود دارد که در زمان به کاربردن آن توسط افراد دیگر به هیچ عنوان قابل رویت نخواهد بود. همچنین شما می توانید با مراجعه به کلینک تشخیص و تجویز تهران صفیر واقع در : تهران – خیابان شریعتی – بالاتر از خیابان یخچال – ساختمان سبز قلهک – پلاک ۱۴۹۵ – طبقه ۲- واحد۱۰ نسبت به تهیه این نوع سمعک نامرئی اقدام کنید و گامی بلند در جهت بهبود کیفیت زندگی خود بردارید.

کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا و دلایل استفاده از آن

کلام پایانی

سمعک های جدید، وسایل بسیار ظریف و با ارزشی هستند که برای افرادی که کم می شوند بسیار کاربردی و مفید می باشند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که لزوم استفاده از آن را برای افراد کم شنوا تبیین می کند. توصیه می شود به صورت سالانه ارزیابی شنوایی انجام دهید و در صورت وجود کم شنوایی برای جلوگیری از بدترشدن کم شنوایی و نیز کاهش مشکلات ارتباطی و مشکلات روانی از جمله افسردگی، آلزایمر، فراموشی و دیگر اختلالات شناختی از سمعک مناسب استفاده کنید. . استفاده از سمعک در زمان شروع کم شنوایی بسیار مهم است چرا که با گذشت زمان و استفاده نکردن از سمعک تاثیرات منفی آن بر دستگاه شنوایی تثبیت می شود.

پرسش های رایج کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا

در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

مهمترین کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا چیست؟

سمعک با تقویت صداها باعث می شود افراد دارای کم شنوایی بتوانند مانند یک فرد طبیعی صداها را دریافت کنند. و به مرور زمان نیز درک گفتار مناسبی داشته باشند.

اگر با وجود مشکل شنوایی، از سمعک استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟

استفاده نکردن از سمعک در افرادی که مشکل شنوایی دارند در درجه اول باعث می شود که افراد در درک گفتار دچار مشکل شوند و ثانیا باعث می شود که میزان کم شنوایی بیشتر شود.

آیا سمعک نزدن باعث وزوز گوش می شود؟

بله. یکی از مشکلاتی که کم شنوایی ایجاد می کند وزوز کردن گوش یا تینیتوس است. افرادی که خصوصا مشکل کم شنوایی حسی عصبی دارند اگر مدت زمان کم شنوایی طولانی شود ممکن است تینیتوس ایجاد کند.

آیا سمعک باعث می شود مشکل شنوایی کامل برطرف شود؟

خیر. سمعک با تقویت صداها باعث می شود که افراد کم شنوا صداهای که نمی شنوند را بشنوند و این تا زمانیکه امکان پذیر است که فرد از سمعک استفاده کند اما اگر از سمعک استفاده نکند کم شنوایی همچنان باقی است.

آیا راهی بجز استفاده از سمعک برای کم شنوایی وجود دارد؟

مشکل کم شنوایی اگر از نوع حسی یا عصبی باشد یعنی حلزون گوش یا عصب شنوایی توانایی شان برای دریافت صدا کم شده باشد متاسفانه در حال حاضر راهی به جز استفاده از سمعک وجود ندارد امید است در آینده به کمک سلول های بنیادی، مشکل کم شنوایی برطرف شود.

آیا سمعکی وجود دارد که ۱۰۰% دیده نشود؟

بله. اخیرا سمعک های تولید و به بازار عرضه شده است که وقتی افراد بزرگسال از آن استفاده می کنند کاملا ناپیدا می باشند. این سمعک ها البته برای کم شنوایی های متوسط به کار برده می شوند.

نویسنده: دکتر ایوب ولدبیگی
دارای مدرک دکترای تخصصی شنوایی شناسی Doctor of philosophy Degrees (Ph.D.) Audiology از دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS)، مدرس و عضو کادر آموزش دانشگاه، حیطه فعالیت تجویز انواع سمعک های به روز دنیا، ارزیابی تخصصی شنوایی و درمان وزوز گوش.

3/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat