وبلاگ - آخرین اخبار
عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی و دیگر بیماری های گوش خارجی

به لاله و مجرای گوش، گوش خارجی اطلاق می شود. عفونت گوش خارجی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. معمولا به صورت کلی به این صورت است که عفونت گوش خارجی با درد همراه است. برای کاهش این درد و درمان کلی این عفونت ها لازم است به پزشک مراجعه شود. در ادامه قصد داریم اختلالات و انواع عفونت گوش خارجی را به صورت مختصر توضیح دهیم.

انواع اختلالات و عفونت گوش خارجی

بیماری ها و اختلالات زیادی هستند که که گوش خارجی را درگیر می کنند. عفونت ها که دارای انواع مختلفی هستند و نیز در سنین مختلف رخ می دهند، انواع بدشکلی های گوش خارجی که همراه با عوارض و کم شنوایی است، پارگی های پرده تمپان یا پرده گوش نمونه های از این بیماری ها می باشند. در ادامه این عوامل را با جزئیات بیشتری توضیح داده می شوند:

  1. اوتيت حاد محدود
  2. اوتيت حاد و منتشر
  3. عدم تشكيل گوش خارجی (آنوشیا)
  4. بروز تومورهای مجرای شنوايی
  5. آترزی گوش خارجی
  6. پولیپ شنوایی
  7. پریکندریت لاله گوش
  8. گوش کلمی
  9. شکاف نرمه گوش
  10. انسداد باریک مجرای گوش
  11. باریکی مجرای گوش
  12. جرم فشرده مجرای گوش
  13. عفونت پرده تيمپان
  14. عفونت قارچي پرده تيمپان
  15. عفونی درگير كننده پوست گوش خارجی
  16. عفونت ضايعه بافت مفصلی
  17. پارگی پرده گوش
  18. عفونت لاله گوش
  19. دیگر عوامل بیماری های

بیماری های گوش خارجی از نوع اوتیت حاد محدود

اوتيت حاد محدود يا متمركز Localized گوش خارجي است. علت آن عفونت فوليكولهای مربوط به موهای اين محدوده است. به این عفونت Folliculitis گفته می شود و معمولا به ندول های پوستی Furuncle مبدل می شوند. عامل این عفونت معمولا نوعی استافيلوكوكوس است. بروز ندول ها می توانند به عفونت غدد گوش و انسداد مجرای شنوايی منجر شود. به دليل وجود رطوبت و گرما در مجرای شنوايی، ظاهرا مقاومت پوست مجرا نسبت به عفونت ها كمتر است. اين اختلال و عفونت گوش خارجی در طول ماه های تابستان شيوع بيشتری دارد. همچنین برای کسب اطلاع از انواع بیماری های گوش از جمله وزوزگوش و پاسخ به این سوال که وزوز گوش نشانه چیست به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.

عفونت گوش خارجی

در سایت تهران صفیر برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندهای گوناگون، مقالات جامعی نوشته شده است. به عنوان مثال می توانید مقاله سمعک نامرئی را مطالعه نمایید.

اوتيت حاد و منتشر گوش خارجی

اوتيت حاد و منتشر گوش خارجی كه آن را، گوش شناگر Swimmers ear نيز می نامند. اصولا این عفونت گوش خارجی ويژه ماه های تابستان و شايع ترين نوع اوتيت گوش خارجی است. گرما و رطوبت منجر به تورم سطوح كراتينه پوست مي شود. این عامل خود می تواند منافذ فوليكولی را مسدود كند. ورود رطوبت خارجی از طريق شنا كردن و حمام رفتن، شرايط بهتری را برای رشد باكتری ها در مجراي شنيداری فراهم می كند. در این حالت گوش خارجی نسبت به جابجايی و حركات لاله، بسيار حساس مي شود.

عدم تشكيل گوش خارجي (آنوشیا)

عدم تشكيل و انسداد مادرزادي لاله و سيستم گوش خارجي است. بروز اين مشكل مي تواند به صورت يك طرفه و يا دوطرفه باشد. اين مشكل معمولا با چشم غير مسلح قابل رديابی و كشف است. عوارض حاصل از اين ضايعه به سطح بروز آن بستگي دارد. گاهي اوقات، مشكلات تنها لاله گوش را درگير مي كنند. حتی با وجود عدم تشكيل لاله گوش، مشكل خاصی شنوايی را دربر نمی گيرد. اما برخي موارد، پيشرفت ضايعه حتي سيستم گوش داخلی و حلزون را نيز شامل می شود. اين شرايط علاوه بر افت شنوايی بارز انتقالی، می تواند مشكي حسی ـ عصبی را نيز برای گوش درگير به دنبال داشته باشد.

Aural Adenoma

بروز تومورهای غدد ترشحی مجرای شنوايی است. اين عارضه می تواند مجموعه های مختلف غدد مترشحه سيستم شنوايی را دربر گيرد. غالب اوقات تشخيص اين بافت های تومورال، نيازمند معاينات دقيق ميكروسكوپی است. علايم و عوارض موجود بسيار جزئی هستند. مگر در مواردی كه تومور آن قدر بزرگ شود كه مسير مجرای شنوايی را مسدود كند و باعث افت شنوايی شود. وجود درد نيز نشانه ای از شرايط بدخيم تومور است.عفونت گوش خارجی ناشی از Aural Adenoma

آترزی گوش Aural Atresia

آترزی گوش ،عدم تشكيل منفذ مجرای گوش خارجی است. اين شرايط ممكن است به همراه عوارضی بر روی لاله گوش باشد. یا اينكه با وجود سلامت آناتوميكی و عملكردی لاله گوش، مجرا مسدود بوده و فرد دچار شنوايی باشد. عوارض شنيداری حاصل از اين مشكل نيز همانند Anotia است.

پولیپ شنوایی Aural Polyp

توده خوش خيمی است كه به دنبال پارگی پرده گوش در مجراي گوش خارجی احتمال بروز آن وجود دارد. تداوم طولانی مدت ترشح پايدار و عفونت فعال در گوش خارجی درپی پارگی پرده گوش، می تواند منجر به تجمع سلول های سطحی و اپی تليال در گوش ميانيی يا مجرای گوش خارجی شود. تجمع سلول های حاصل در مجرای گوش خارجی ممكن است به بروز Polyp شود. بسته به حجم پوليپ و سطح درگيری آن عوارض شنيداری انتقالی ایجاد می شود. همچنین برای آشنایی با سمعک اینترتون به بخش مقالات مراجعه نمایید.

پریکندریت لاله گوش

اين ضايعه جزء عوارض اوتيت هاي مزمن گوش ميانی يا خارجی است. گسترش عفونت از طريق شيارهاي به وجود آمده در انتهاي مجرا به مجموعه لاله گوش مي تواند منجر به بروز  Perichondritis شود. ضربات و صدمات منجر به پارگي و خونريزي زيرجلدي لاله گوش نيز مي تواند يكي از عوامل حرفه اي اين مسئله باشد. چنين شرايطي در كشتي گيران بيشتر بروز كرده، در نهايت منجر به پديد آمدن گوش گل كلمي مي شود. عامل معمول بروز اين عفونت Pseudomonas aeruginosa است.

گوش کلمی

ضخيم شدن و بدشكل و ناهموار شدن بافت پوشاننده لاله گوش را مي گويند. این شرایط براثر خونريزی زيرپوستی سطح لاله گوش، به دنبال ضربات و سايش های شديد بيش از حد، پديد می آيد. گوش گل كلمی عارضه ای است كه بيشتر در ورزشكاران، به خصوص ورزشكاران رشته های رزمی و بويژه كشتی گيران پديد می آيد.

شکاف نرمه گوش Cleft Pinna

بروز بريدگی ها و شكاف های مادرزادی در سطح لاله گوش است. مشكل موجود مي تواند در نقاط مختلف سطوح لاله گوش بروز كند. عوارضی بر روی سطح شنوايی را به دنبال نخواهد داشت. البته اگر مشكل تنها محدود به لاله گوش باشد.

انسداد باریک مجرای گوش Collapsed Canal

انسداد ورودی مجرای شنوايی به دنبال بروز عوامل مختلف است. رايج ترين حالت عنوانی آن انسداد مجرا به وسيله زائده مقابل آن به واسطه فشار گوشی هدفون است. اين شرايط باعث پديد آمدن افت شنوايی انتقالی مي شود كه ساير معاينات مثل آزمايش های تيمپانومتريك يا آزمون های دياپازونی آن را تاييد نمی كنند (Prolapsed Canal).

عفونت گوش خارجی از جمله Dimeric Tympanic Mambrane

باریکی مجرای گوش Ear Canal Stenosis

به باريك بودن بيش از حد مجراي شنيداری و به ويژه  ورودی آن گفته می شود. وجود چنين شرايطی انسداد مجرا را به وسيله ترشحات طبيعی بیشتر میکند. و یا همچنین انسداد توسط اشيا خارجی آسان تر می كند. احتمال بروز مشكل شنوايی در اين وضعيت بيشتر است. مشكل حاصل نيز غالبا به صورت انتقالی است.

جرم فشرده مجرای گوش Impacted Cerumen

تجمع و فشردگي سرومن مترشحه غدد مجراي شنيداري به دلايل مختلف می تواند منجر به انسداد مسير شنيداري شود. به دنبال آن عوارض شنيداري به صورت افت شنوايي انتقالي بروز مي كند. ميزان آن به تراكم و حجم سرومن موجود بستگی دارد. به منظور رفع مشكل بايد سرومن به وسيله متخصصي مجرب و ابزار ويژه برداشته شود.

Myringitis

از دیگر دلایل عفونت گوش خارجی ، عفونت پرده تيمپان Tympanitis كه معمولا در پی عفونت گوش ميانی و مجرای گوش خارجی پديد می آيد.

Myringomycosis

دیگر دلایل عفونت گوش خارجی ، عفونت قارچی پرده تيمپان و غشاء پوشاننده مجرای شنوايی خارجی است.

Otitis Externa

واژه اي عمومي است كه به آن ويژگي های عفونی درگير كننده پوست گوش خارجی، همگي در يك مجموعه قرار مي گيرند. بيماري های پوستی ممكن است هم زمان با ديگر بخشهاي بدن، گوش را نيز درگير كند. ويژگي اصلي و اوليه اين عارضه، درد درون مجرا در اثر بروز التهاب آن است. ويژگي دردناك مجرای گوش خارجی تا جايي ادامه پيدا مي كند كه ديگر حتي لمس و جابجايي لاله گوش نيز احساس درد شديدي را در كانال گوش خارجی ايجاد مي كند.

Polychondritis

از دیگر دلایل عفونت گوش خارجی ضايعه بافت مفصلي Relapsing Polychondritis است. با عفونت و كاهش غضروف هاي مفصلي لاله گوش و مجراي تهويه گوش مياني مشخص مي شود.

عفونت گوش خارجی و دیگر عوامل آن

Tympanic Membrane Perforation

صدمه و آسيب هاي مختلف به سطح پرده تيمپان است. مي تواند باعث بروز پارگی و از هم گسيختگی بافتي در اين مجموعه شود. چنين پارگی مي تواند به دنبال بيماری های عفونی مختلف سيستم شنوايي باشد.

مشخصات انواع برندهای سمعک نامریی را ما در سایت تهران صفیر قرار داده ایم؛ درادامه می خواهیم درباره سمعک زیمنس ببیشتر بدانیم.

عفونت لاله گوش

لاله گوش هم ممکن است دچار عفونت شود. در این حالت لاله قرمزی یعنی ملتهب شده و بسیار دردناک است. عفونت لاله گوش در کشتی گیران به خاطر ضربه های زیادی که به گوش وارد می شود ممکن است ایجاد شود. همچنین در افرادی که زیاد شنا می کنند نیز ممکن است ایجاد شود عامل عفونت گوش می تواند باکتریایی، ویروسی و یا حتی قارچی باشد. این عارضه مشکل شنوایی ایجاد نخواهد کرد اما اگر درمان نشود ممکن است آثاری بر روی لاله گوش به جا بگذارد. برای درمان نیز از داروهای ضد باکتریایی یا ضد ویروسی به صورت خوراکی یا تزریقی باید استفاده شود. برای گرفتن دارو درست باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. عفونت لاله گوش یک موردی است که اورژانس پزشکی را ایجاد خواهد کرد به این علت که بسیار دردناک می شود و حتی با کوچکترین دست زدن به قسمت درگیر لاله گوش، درد آن نیز مضاعف می شود.

دیگر عوامل بیماری گوش خارجی

ضربات مختلف به ناحيه سر و گوش ها و حتي در حين انجام برخي ورزش ها مثل شيرجه در آب و بر اثر تغيير فشار دو طرف پرده و اعمال فشار زياد بر اين غشاء نازك پديد است. در صورت عدم وجود عفونتی خاص، بروز پارگي در غشاء پرده می تواند شرايط را براي بروز عفونت هاي مختلف سيستم شنوايي پديد آورد. به اين دليل مراقبت هاي كامل و جلوگيري از ورود مواد مختلف به گوش و درمان زود هنگام از اقدامات ضروري پس از پارگی پرده است. در برخي موارد پارگي پرده مي تواند منجر به آرامش و كاهش درد موجود در گوش شود. همچنین برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید در بخش مقالات بیماری گوش میانی را مطالعه کنید.

نویسنده: دکتر ایوب ولدبیگی
دارای مدرک دکترای تخصصی شنوایی شناسی Doctor of philosophy Degrees( Ph.D.) Audiology از دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS)، مدرس و عضو کادر آموزش دانشگاه، حیطه فعالیت تجویز انواع سمعک های به روز دنیا، ارزیابی تخصصی شنوایی و درمان وزوز گوش.

5/5 - (1 امتیاز)
1 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    من بیست سالمه عفونت گوش خارجی دارم مگه میشه هیچوقت گوش رو نخاروند آخه گوش خارش داره

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - سمعک نامرئی هوشمند تهران صفیر
مشاوره رایگان
×
تماس تلفنی با مشاور تهران صفیر 09129214119 Whatsapp chat
ارسال پیام در واتساپ Whatsapp chat